Kapplöpningsbanan:

Banans underlag består av en fin småkorning
sandrundbana. Som är väl doserad i kurvorna för att minska risken för skador under högra hastigheter.

De olika distanserna på Järbo-banan är:
(S) SuperSprint : 98 m
(K) Kort/Sprint : 286 m
(M) Medel : 484 m
(L) Stayer : 674 m

Länk till flygbild över banan

Föreningen:

GHS 5 budord
  1. Sprid en glad stämning och gör något roligt varje dag.
  2. Våga göra livet spännande och tag en positiv utmaning varje dag.
  3. Lös bekymmer efterhand som de kommer och minst ett litet varje dag.
  4. Lär ut ansvar och unna andra glädjen att kunna, så får du tid över för dig själv varje dag.
  5. Gör lite mer!

Föreningen - Förr & nu

Uppstart
Det hela började med några hund-entusiaster från Järbo som gärna ville ha ett plats i området, till att kunna träna sina vinthundar. För att sedan eventuellt kunna göra denna till träningsbana ifall intresset var stort.
De hittade ett passande område i en skogsglänta i utkanten av Järbo och efter att ha samtalat med markägaren kunde arbetet påbörjas.

Banan var ursprungligen en skogsbevuxen, stenig mark som fick röjas och planeras. När den första banan byggdes och blev klar vart det till distansen 300 meter. Träningen kunde påbörjades och ryktet spred sig till Sandviken där det fanns en hel del olika vinthundar och ägare med kapplöpningsintresse.

Marken arrenderades från början av Gösta Bergström som på ett fantastiskt sätt intresserade sig och stöttade klubben på alla sätt och vis. Sedan 1996 har hans dotter Birgitta Bergström uppsikten över arrendet.

Genom åren:

• Invigdes banan, nu med distansen 480 m, en sandbana med doserade kurvor.
  • Tävlingsverksamheten kom igång och drevs från början av Svenska Vinthundsklubben.

• Bjöds det till 4 tävlingsdagar.

1977

• Byggdes kurvradien ut till 37 meter och 3 tävlingsdagar genomfördes det året. Detta år uppgick hundbeståndet till 11 Greyhound, 5 Saluki, 2 Whippet  och 7 Afghaner.

• På våren, fraktades en rälshare från Boden. (Tidigare användes en wirehare)
  • Preliminärt beslutades att  4 tävlingshelger skulle hållas under året .
1979

• Var klubbstugan under uppbyggnad, som från början var en nermonterad konsum/ica butik.

1980

• Bestämdes det att en radiostyrd hare skulle köpas från Sundsvall. En målkamera som möjliggjorde att  på ett säkrare sätt fastställa ordningen i mål installerades också i början av 80 - talet.
  • Detta år stod klubben som värd för SM avsett för Whippet, Afghan och Saluki.
1981

• Fick man återigen bygga om banovalen. Eftersom det visade sig att nivåskillnaderna mellan banan's norra och södra del var över en meter.
1986
  • Fick klubben också en redaktör för tidningen Svensk Hundkapp nummer 1/86 och han hette Bo Monwell.
1987

• Beslutades (efter att ha diskuterats i 10 år) att flytta depån från sin plats mittemot uppfarten till klubbstugan, till sitt nuvarande ställe.

• Arangerades 9 tävlingshelger.

1989

• Stod klubben som arrangör för SM. Detta år med nytt rekord i anmälda hundar som var 120 st.

1992

• Auktionerades två läktare från Jernvallen ut. Den ena lyckades klubben ropa in vilket nu står på plats vid klubbstugan.
1993

• Var Gästrike Hundkapplöpningsällskap en utav det mest vinstrikaste klubbarna i sverige. ​

1997
  • Var vi åter arrangörer för SM veckan och detta år annordnades även landskampen Sverige-Finland.

I dagsläget ser banan ut ungefär som när allt startades upp, förutom att nån byggnad har rivits och någon har tillkommit.